EU: Od nového roku se budou muset mít čeští motoristé na pozoru – pro mnoho z nich už totiž nebude stačit u stojanů benzínek kontrolovat jen to, zdali tankují benzín či naftu, ale nově se budou muset zajímat i o štítek označující podíl etanolu. Množství benzínek totiž v reakci na zelené cíle EU začne do benzínu přimíchat navíc dalších 5 % etanolu, a pokud budete „bruselský“ benzín bez rozmyšlení tankovat do vozu, který k tomu není přizpůsobený, je možné, že auto i zničí. Alternativa paliva, která dle ADACu motoristy v sousedním Německu děsí, sice existovat bude, vlastníci starších vozů by se však měli připravit, že si za jejich provoz drasticky připlatí.
Přidávat do benzínu až 10 procent etanolu se chystá například státní společnost Čepro, která provozuje čerpací stanice EuroOil s 200 benzínkami a aktuálně přikupuje i síť pump Robin Oil, která má přes 70 stanic.
Společnost, jejímž jediným akcionářem je Ministerstvo financí, chce na státem vlastněných čerpacích stanicích začít směs benzínu s až 10 procenty biosložek nabízet již od začátku příštího roku a nahradí ji veškeré prodávané palivo.
„Česká republika stejně jako ostatní země EU musí dosáhnout do roku 2030 cíle ve snižování emisí v dopravě a zvýšení podílu z obnovitelných zdrojů energie – prodej paliva E10 je jednou z možností, jak toho dosáhnout. Na výrobu a prodej E10 navíc přecházejí všichni klíčoví dodavatelé Čepra, je proto logickým důsledkem, že k tomuto opatření přistupuje i naše společnost,“ vysvětluje společnost s tím, že změna „vychází vstříc požadavkům Evropské unie na snižování emisí z dopravy“.
Podle Jana Duspěvy, generálního ředitele Čepra, se motoristé s novými vozy nemusejí nového paliva při tankování obávat. „Řidiči se nemusejí bát, nejsou ani nutné jakékoli změny na motoru či technologii vozidla. Označení aktuálně prodávaného paliva najdou na tankovacích stojanech, jak stanovuje zákon,“ uvedl Duspěva s tím, že u EuroOil motoristé i nadále v distribuci naleznou také vysokooktanový benzín BA 98 Super Plus v kvalitě E5, tedy s podílem biosložek maximálně 5 procent.
Ke stejnému kroku se odhodlala také rafinérská a petrochemická skupina ORLEN Unipetrol, která v Česku provozuje síť čerpacích stanic Orlen, známých dříve pod značkou Benzina. Ta započne 95oktanový benzín s až 10procentním podílem obnovitelného paliva, vyráběného z hmoty či odpadu organického původu, rovněž prodávat od 1. ledna „v rámci svého úsilí o snižování emisí oxidu uhličitého a plnění emisních cílů vytýčených evropskou legislativou“.
„Do roku 2050 chceme být emisně neutrální a do roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého o 25 procent. Přechod na výrobu a distribuci benzínu v kvalitě E10 je na této cestě významným krokem a český trh se tímto opatřením posune vpřed směrem k čistší mobilitě. Pro naše rafinérie nejde o významnou technologickou změnu, protože benzín v této kvalitě již řadu let dodáváme do Německa, Maďarska či na Slovensko. V roce 2021 jsme převedli do kvality E10 vysokooktanový benzín, který je v síti Orlen Benzina prodáván pod obchodním označením Verva 100. Základní benzínové palivo, které v síti ORLEN Benzina nese označení Efecta 95, začneme v kvalitě E10 distribuovat od počátku roku 2024,“ uvedl k začátku prodeje paliv E10 generální ředitel skupiny ORLEN Unipetrol Tomasz Wiatrak.
Společnost dodává, že benzín E10 lze tankovat téměř do všech benzínových automobilů vyrobených po roce 2005, kdy vstoupila v platnost norma Euro 4 a motoristé palivo s až 10 procenty biosložek poznají podle nového značení u stojanů, kde dosavadní označení E5 nahradí E10.
V případě doporučení tankovat prémiová paliva, pokud si od příštího roku vaše starší auto s benzínem E10 již neporadí, však je nutné zmínit, že vás tato změna může přijít dosti draho, jelikož rozdíl mezi běžným 95oktanovým benzínem a tím prémiovým může činit i 4 koruny a na 50litrové nádrži svého vozu hned budete mít každé tankování dražší o 200 korun.
Pokračování…
~~~
Celý článek: https://cz24.news/bruselsky-benzin-co-vam-znici-auto-nemce-desi-ted-jde-k-nam